16 May 2007

Jom Buat Small Hanging Pillow..

Langkah demi langkah untuk membuat small red pillow iteww..

Ini item yg perlu ada..2 keping pattern yg sudah di jahit, sama ukuran depan dan belakang, dijahit kelilingnya dengan jahitan backstitch. Cording atau tali untuk membuat hiasan tepi dan 'hanger'. Jika mengikut saiz pillow ini, panjang cording diperlukan ialah kira2 satu meter. Juga jarum dan benang yg sama warna untuk mencantum dan menjahit .

Cantumkan bahagian depan dan belakang dengan berpandukan pada jahitan backstitch itu (seperti membuat jahitan sembat di tepi kain) sehingga tinggal sedikit bukaan (opening) untuk memasukkan fiberfill.
Jahit sehingga ia menjadi seperti bantal kecil seperti dalam gambar ini.

Kemudian, jahitkan pula cording tadi di atas jahitan yg mula2 tadi. Pilih pepenjuru mana hendak dimulakan. Jahitkan pada bhg bawah cording supaya benang tidak kelihatan di bahagian depan. Pastikan cording melekat kuat pada bantal supaya tidak mudah tertanggal. Adalah lebih sesuai jika menggunakan jarum yg lebih halus dalam proses ini.

Buat sehingga habis sekeliling pillow dan cording itu bertemu semula ditempat ia bermula tadi. Kemaskan bahagian pertemuan itu dgn jahitan serapat yang mungkin. Potong lebihan cording itu.

Dan..pillow itu akan kelihatan seperti ini (bahagian depan)



Dan seperti ini...(bahagian belakang). Kemaskan tempat memotong cording tadi.Gunting benang yg lebih itu.

Untuk membuat hanger, jahitkan lebihan cording tadi di bahagian mana disukai..sama ada di tengah atau sepanjang tepi bahagian atas pillow (seperti dlm gambar). Hiasan2 lain terpulang kepada kreativiti masing2.

No comments: