04 November 2008

Roti Arab...

Bored was the exact word to describe the day. Its Deepavali, no plans was made to fill the day. Everyone was so cozy 'melingkaq' like a phyton that day. So..what else to do...masuk dapur , masak, buat gathering kecil2..makan dan sambung lepak2...bela lemak2 kasik bertimbun..LOL.

Hari tu, masak Roti Arab. makan dgn keema.(daging cincang). Masa ni lah teringat saat2 'rakus' makan kat restoran mamak kat Penang. Jadilah kan..suasana jer berbeza..Di sini ada satu jer restoran mamak..itupun dah tak ori masakannya LOL. Rasa pelik lah pulak makan mee goreng mamak tak pedas tapi manis..shhh..tak baik tawww kutuk2..babap kang!!

Apapun...sedap juga roti ni. Resepi dari forum CARI. Aloo Keema tu pun sedap juga (senirik puji maa). Tapi DH kata roti arab yg dia makan kat Sg Petani lagi sedap..hampess...potong betul lah!! Tapi disebabkan dia yg tolong uli tepung tu..ku pendam duka dalam diam..LOL.
Disebabkan ada satu permintaan...hahaha..satu permintaan pun jadilah...here is the recipe:
(copy frm FnR Board at CARI FORUM)
ROTI ARAB [soulha]
Source : myresepi
Bahan2:
2 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
2 sudu besar gula
300 ml air suam
6 g yis
500g tpg gandum
Cara-cara
1. mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam.
2. tepung di gaul dengan yis.
3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental.
4. perap selama 1jam dalam beg plastik yang tertutup atau bekas yang tertutup.
5. Uli semula dan buat bulat2 dalam 18 biji.
6. Canai nipis lebih kurang 0.4 cm.
7. panaskan minyak dan goreng sebiji2, tunggu hingga roti kembung dulu baru terbalikkan
.8. Sedap dimakan bersama kari ayam dan daging.

2 comments:

Musliha said...

wah.. kak index..
mana resepi roti arab?
bak mai nak tgk sat.. ekekek..

Pinchesska said...

nk resepi ke..okeh okeh..akak edit..